Nieuwsbrief juli

Gepubliceerd door Helge Sman, Er zijn 0 Reactie(s), Categorie Algemeen nieuws,

Zomervakantie

We zitten nu midden in de zomervakantie en de kinderen zijn nog een aantal weken thuis. We zijn aan het kijken hoe we dit een beetje leuk kunnen maken. Onze kinderen kunnen niet onbeperkt buiten spelen: we zitten nog steeds in een onderduiksituatie en zijn erg bang voor politie aan de deur. Toch willen we niet alleen maar opgesloten zitten in de tuin en in huis. We hopen op een paar dagtripjes en willen graag wat speelgoed voor in de tuin aanschaffen.

Goed gedaan!

De kinderen hebben het goed gedaan op school en zijn allemaal overgegaan naar een hogere groep. Na drie keer wisselen van school in het eerste jaar en zelfs een periode beneden zijn niveau geplaatst te zijn had Arthur veel lesstof gemist. Gelukkig is ook hij overgegaan. Hij wil graag naar het Atheneum. We zijn erg trots op hem.

Wachten op Kinderpardon

Het wachten is nog steeds op verruiming van het pardon voor de kinderen die langer dan 5 jaar in Nederland verblijven. In principe hebben de kinderen hun recht, maar de ouders moeten van de overheid meewerken aan terugkeer. Of ze dat nu doen of niet, het wordt in de meeste procedures niet genoeg gevonden om de kinderen hun pardon te geven terwijl dit bij een akkoord is beslist. Onze kinderen zijn al zeven en zes jaar in Nederland in een asielprocedure. Nu zijn ze gevlucht voor het geweld tegen gezinnen in de gezinsopvanglocaties van de overheid. Regelmatig zijn daar al om 05.00 uur ‘s ochtends politie-invallen terwijl het vaak om gezinnen met jonge kinderen gaat.

Onze kinderen waren bang voor de vakantie. Ze zijn vooral bang zijn dat ze er na de vakantie niet meer zijn. Ook Arthur vroeg of hij toch niet voor de zekerheid alles van school zou meenemen. Voor het geval dat!!!
Nu zouden we hem graag wat vakantie gunnen. Een donateur heeft hem uitgenodigd om wat leuks te gaan doen in Amsterdam. Dit is fijn, want eten kopen lukt ons nog elke dag, maar de rekeningen stapelen zich op en geld voor uitstapjes hebben we niet op dit moment.

Ingebroken

Gabbi gaat in de weekends naar markten en veilingen om een basisinkomen te hebben. Helaas is er ingebroken in haar autootje en een belangrijk deel van de handel is gestolen tijdens het lossen op de markt: zilveren sieraden, antieke postzegelboeken, bronzen beeldjes, mineralen en diverse andere dingen zijn weg. Als u nog spulletjes over hebt die op de markt of veiling verkocht kunnen worden ontvangt ze die graag!

Door de week werkt ze aan de procedures en zorg voor de vluchtelingen. Het is vaak drie stappen vooruit en twee stappen terug. Als de rechter een positieve uitspraak doet voor de vrouw gaat de IND in beroep en krijgt ze weer een negatieve beslissing. Het dagelijks leven sluit onze mensen steeds meer buiten. Zo kunnen we nu onze kleintjes niet meer inenten want de GGD heeft de moeder tijdens het spreekuur weggestuurd om dat ze "illegaal" zou zijn. Dankzij hulp van een bevriende arts en grote inzet van een apotheker om een inenting te bemachtigen is het toch gelukt.

Paardenstal

Vorige week kwam een Rwandese vrouw met twee kinderen van 1 en van 3 jaar gekomen die al meer als een maand met haar kindjes in een paardenstal verbleef waar ze amper te eten hadden. De moeder heeft voornamelijk beide kinderen de borst gegeven. De oudste had al last van uitdroging. Ze hadden nauwelijks kleding bij zich en van het slapen op de grond heeft de moeder ernstige rugklachten opgelopen. De moeder is te verward om iets over haar procedure te vertellen. Ze werd gek van de zorgen om haar kinderen zegt ze. Omdat de jongste hoge koorts kreeg zijn ze hulp gaan zoeken bij een kerk. Die heeft haar bij ons gebracht. Wij laten het gezin eerst maar even bijkomen, eten, drinken en goed slapen. Verder hebben we vitaminen en medicijnen voor ze gekocht om wat aan te sterken.

Uw giften zijn nog steeds meer dan welkom op NL41 TRIO 0254 6154 73

ten name van Stichting Vesta te ’s-Hertogenbosch

info@stichtingvesta.nl

Geen vrouwen en kinderen op straat!