Kerstnieuwsbrief

Gepubliceerd door Helge Sman, Er zijn 0 Reactie(s), Categorie Nieuwsbrief,

Beste donateur,

De feestdagen staan weer voor de deur ! De koude grijze winterdagen vormen een schril contrast met het warme gevoel waar ieder mens behoefte aan heeft.

Warmte

Tijdens Gabbi’s ronde langs diverse vrouwen trof ze een aantal vrouwen en een kindje helemaal verkleumd en blauw van de kou aan omdat ze geen verwarming of warme kleding hadden. We hadden gelukkig net een aantal donaties van grote partijen kleding gekregen met warme sloffen, fleecetruien, jassen en laarzen en we hebben meteen twee kachels gekocht. U kunt zich vast de blijdschap voorstellen waarmee de vrouwen alles ontvingen. Ze hebben het weer warm en zien er bovendien tiptop uit voor de feestdagen.

De vrouwen vroegen of we iets organiseren met Kerst en Nieuwjaar. Ze zien op tegen het gevoel van eenzaamheid dat zij ervaren tijdens deze dagen. Van de 64 vrouwen en kinderen die we begeleiden hebben zich al 40 aangemeld om met de feestdagen langs te komen. We gaan Oud-Hollandse spelletjes doen, samen zingen, eten en dan naar de Sint Janskathedraal om de kerststal te bezoeken. Thuis drinken we warme chocomel en kijken we samen kerstfilms. Dan kunnen we met ons allen huilen om de film en meteen de rest van de emoties mee laten stromen.

Engeltjes

Een paar dagen geleden is Isabella bij ons gekomen. Haar dochtertje Jade van 8 zit in een pleeggezin. Gabbi is met Isabella meegegaan om haar te bezoeken. Het kleine meisje had een hartverscheurende brief geschreven die ze haar moeder gaf. Ze schreef dat ze haar ontzettend miste en dat ze elkaar zo lang niet zouden zien, zelfs niet tijdens de feestdagen. Isabella en Jade willen niets liever dan bij elkaar zijn. Toen heeft Gabbi voor allebei een hyacint met parels en witte engeltjes erop gekocht. Die kunnen ze naast hun bed zetten zodat ze iets tastbaars hebben om aan elkaar te denken en te weten dat ze hetzelfde zien.
Net als Jade is de driejarige Misha van zijn moeder Yalda gescheiden. Misha is Nederlands en zijn moeder Pakistaanse. Hij kan niet bij zijn vader blijven omdat die een nieuwe vrouw heeft en Yalda moet weg uit Nederland nu zij door de scheiding van haar partner geen verblijfsvergunning meer heeft. Misha mag van vader niet mee naar Pakistan. Ze kunnen ook niet naar een gezinsopvanglocatie omdat het kindje Nederlands is. Nu Yalda dakloos is heeft de kinderbescherming Misha in Groningen bij een pleeggezin geplaatst. Moeder logeerde eerst bij een vriendin in Arnhem maar is in Groningen gaan zwerven terwijl ze er helemaal niemand kent. Dat was haar enige uitweg om hem 1 uurtje per 2 weken te kunnen bezoeken. Eerste kerstdag gaat ze nog op bezoek bij Misha en daarna komt ze naar ons. We starten dan een procedure en betalen legeskosten om verblijf bij kind aan te vragen. Vanaf de aanvraag is Yalda niet meer illegaal en als zij bij ons in de opvang verblijft, zou het kindje weer bij haar mogen wonen.

Helaas zien we vaak dat kinderen uit huis geplaatst worden als hun vader de moeder dumpt. Meestal heeft de vrouw een verblijfsvergunning op basis van de relatie. Vanaf het moment dat die eindigt verblijft ze ineens illegaal in Nederland, waardoor ze niet terecht kan bij de reguliere opvang. En dat terwijl er absoluut zorgplicht is. Het scheiden van moeder en kind is schending van de mensenrechten en kinderrechten. Schending van dit basisrecht is voor moeders en kinderen enorm traumatisch. Yalda is wanhopig, haar lieve mooie zoontje wordt nu al als lastig, moeilijk en driftig bestempeld. Hij plast opnieuw dag en nacht in een luier terwijl hij al anderhalf jaar zindelijk was. Misha en Yalda huilen zich iedere nacht in slaap.

Zo waren er afgelopen dagen vier aanmeldingen van vrouwen die op straat komen te staan. Het past niet bij dit moment zo vlak voor de Kerst!

Positief nieuws

Toch is er ook een gezin gelukkig met de verblijfsvergunning die ze hebben gekregen! Afgelopen zomer stonden ze ’s avonds laat voor de deur omdat ze nergens konden slapen. Toen hebben we binnen twee weken de medische zorg en de procedure opgestart en voor het hele gezin onderdak geregeld. Helaas zaten ze wel verspreid: de oudste zoon kon terecht bij een vriend en de jongste van 18 jaar vond een plek via de theaterschool waar hij op zit en hij heeft de hele zomer opgetreden. Vader en moeder bleven in Den Bosch. Deze mensen kunnen na jaren van angst en onzekerheid weer normaal leven en als familie samen zijn.

Wij wensen u fijne feestdagen en een voorspoedig 2015!!!

Uw giften zijn meer dan welkom op IBANnummer NL41 TRIO 0254 6154 73

ten name van Stichting Vesta te ’s-Hertogenbosch

info@stichtingvesta.nl tel: 06 - 167 03 159

Geen vrouwen en kinderen op straat!