Nieuwsbrief april

Gepubliceerd door Helge Sman, Er zijn 1 Reactie(s), Categorie Nieuwsbrief,

Door ziekte en familieomstandigheden is de nieuwsbrief veel later dan ooit. En dat terwijl we uw steun en giften meer dan ooit nodig hebben. Veel mensen doen een beroep op onze hulp en de kas is echt helemaal leeg.

Goed nieuws

Er is een verblijfsvergunning voor Dorothea! Ze kan nu eindelijk met een gerust hart bij haar kindjes verblijven. Haar oudste dochter is nu bijna 5 jaar. Al die tijd heeft ze geleefd met de angst om van haar gezin gescheiden te worden. Haar man is ernstig ziek en is niet in staat om voor zijn vrouw en kinderen te zorgen. Hij heeft zelf veel zorg nodig. Door een slimme actie heeft Dorothea kans gezien, terwijl ze bij ons ondergedoken zat, om het staatsexamen Nederlands te halen. Dorothea heeft hier hard voor gewerkt en wij hebben de kosten hiervoor betaald. Dit om te voorkomen dat zij eerst teruggestuurd zou worden om vanuit haar eigen land de inburgeringscursus te doen. Dit zou hebben betekend dat ze minstens een half jaar van haar kinderen gescheiden zou worden. In deze specifieke omstandigheden was dat zeer onwenselijk geweest. Zij kon zich nu in het land van herkomst melden bij de Nederlandse Ambassade en na een paar dagen alweer terug naar haar kindjes gaan. De IND had in eerste instantie een negatieve beslissing genomen en heeft dit zelf herroepen. De IND moest even wennen aan deze positieve verrassing.

Een bizar avontuur

Nika en Asja moesten zich van de IND melden bij de Armeense Ambassade in Den Haag. Ondanks dat ze een duidelijk herkenbare Azerbeidjaanse achternaam hebben, de naam van hun vader. De zusjes zijn Assyrische christenen, een volk wat al heel lang statenloos is. Ze zijn het grootste gedeelte van hun leven illegaal in Rusland verbleven en hebben geen band met Armenië.  Zij werden met een taxi (geregeld door de Dienst Terugkeer en Vertrek) van Den Bosch naar Den Haag gebracht. Althans, zo leek het… In de uitnodiging stond namelijk vermeld dat zij zich moesten melden bij de Armeense Ambassade in Den Haag. De taxi bracht ze echter tot hun grote schrik naar Rijswijk, terwijl er 2 getuigen (via ons geregeld) op hen stonden te wachten in Den Haag. De taxichauffeur bleek niet aanspreekbaar, hij weigerde ze naar Den Haag te brengen terwijl Nika voor vertrek nog het juiste adres bij hem had gecheckt.

Toen wij dit hoorden was het groot alarm, want ze waren afgezet bij een IND-gebouw in Rijswijk waar de Armeense Consul aanwezig was met de opdracht om vluchtelingen te accepteren in ruil voor geld van de Nederlandse overheid. Het maakt niet uit waar men vandaan komt, in ruil voor geld wordt iedereen toegelaten in Armenië. Zo ook Asja en Nika. De meiden voelden zich om de tuin geleid. ‘Het leek wel een ontvoering’, zei Asja achteraf. De twee getuigen zijn halsoverkop naar Rijswijk gereden en zijn het IND-gebouw binnen gestapt om Nika en Asja te spreken. Dit heeft er waarschijnlijk toe geleid dat ze niet direct in detentie zijn gezet en toch nog teruggekomen zijn naar huis. Een toeziend oog is heel belangrijk!

Uitzetting naar onveilig gebied

De meiden kunnen nu ieder moment worden uitgezet naar Armenië, terwijl er een aantal weken geleden gevechten uitgebroken zijn tussen Azerbeidzjan en Armenië. De hevigste gevechten sinds de oorlog van 20 jaar geleden, waarin meer dan 30.000 doden gevallen zijn. Rusland, de Verenigde Staten en de Europese Unie hebben recent hun bezorgdheid uitgesproken over de huidige situatie in Armenië. De meisjes zijn doodsbang.

Handel in vluchtelingen

In het verdrag van Amsterdam heeft de Europese Unie afgesproken dat zij actiever zal worden om terugkeer van vluchtelingen naar het land van herkomst mogelijk te maken. De EU “rammelt” steeds vaker met de geldbuidel om landen te dwingen hun onwelkome landgenoten terug op te nemen in hun land. Uitgeprocedeerde vluchtelingen moeten zelf vertrekken. Vanzelfsprekend doen de meeste vluchtelingen dit niet, zij zijn niet voor niets gevlucht. Een illegaal verblijf, hoe moeilijk dan ook, heeft vaak de voorkeur boven terugkeer. Dat veel vluchtelingen, volgens de immer aangescherpte regels niet in aanmerking komen voor een verblijfstatus, zegt meer over het vluchtelingenbeleid dan over de realiteit van veiligheid bij vertrek.

Stroomstootwapens en politiehonden

Vele ouders met kinderen die hun land zijn ontvlucht, ontvluchten nu ook de gezinslocaties in Nederland. Met regelmaat worden hier mensen opgepakt om uitgezet te worden. Dit gaat, volgens ooggetuigen, gepaard met politiehonden, stroomstootwapens en tranquilizers. Honderden kinderen in deze Nederlandse locaties hebben hier wekelijks mee te maken. De meesten van deze kinderen zijn onterecht afgewezen voor het kinderpardon. Meer dan 98% wordt afgewezen, omdat de ouders niet voldoende meewerken aan terugkeer. Want dat is volgens de Dienst Terugkeer en Vertrek een voorwaarde om hier te kunnen blijven. Een bijzonder aparte redenering!

Samenwerking met andere organisaties

Binnenkort nemen twee van onze kinderen deel aan een actie van Defence for Children om de stem van gewortelde kinderen te laten horen. Een stem die niet genoeg gehoord kan worden!

Daarnaast vinden we het leuk om te vermelden dat we op 18/19 juni een eigen team hebben dat 40 km loopt tijdens de Nacht van de Vluchteling. Hiermee ondersteunen we de broodnodige activiteiten van Stichting Vluchteling.

Uw giften zijn meer dan welkom op NL41 TRIO 0254 6154 73

ten name van Stichting Vesta te ’s-Hertogenbosch

info@stichtingvesta.nl

Geen vrouwen en kinderen op straat!
1 Reactie(s)
  1. Datum: september 25, 2016
    Reactie van: Elise van Bussel

Ons team heeft tijdens de Nacht van de Vluchteling € 1304 aan sponsorgeld binnen gehaald! Dit gehele bedrag is bestemd voor Stichting Vluchteling voor crisisopvang in de regio.

Beantwoorden