Nieuwsbrief april/mei

Gepubliceerd door Helge Sman, Er zijn 0 Reactie(s), Categorie Nieuwsbrief,

De koude, natte winter is voorbij en de lente doet haar best!

Nieuwe procedure voor Siran

Onze Siran kruipt in elk hoekje waar een beetje zon naar binnenkomt en glundert dan: “De zon is goed, ik ga maar een beetje wandelen!” Ze kijkt elke dag naar de weerberichten en wanneer ze ziet dat er een dag geen regen wordt verwacht noemt ze opgewonden de dag dat het droog zal zijn. De zon staat voor haar voor hoop, regen is de bevestiging van haar ellende van het jarenlang wachten op een verblijfsvergunning.

Haar zaak wordt keer op keer als hopeloos afgedaan. Ze kwam op 18 december 2001 naar Nederland, te laat voor het pardon. Haar oudste zoon heeft wel een verblijfsvergunning en woont met zijn vrouw en 5-jarige dochtertje in Nederland. Haar liefhebbende echtgenoot is doodgeschoten in Nagorno Karabach. Toen zijn gezin ook werd lastiggevallen zijn ze allemaal gevlucht. Haar jongste zoon en haar broer worden sindsdien vermist.

Siran moet hier altijd aan denken en heeft nachtmerries en slapeloze nachten. In 2003 heeft Siran een verkeersongeval gehad waarbij haar schedeldak is gescheurd. Ze heeft dagelijks hevige hoofdpijn, veel zorgen en verdriet. Ze verliest de hoop op de toekomst.

Haar psychiater belde Gabbi ongerust op. Gabbi deelt zijn zorgen over haar wil om verder te leven. Haar hoop is de zon, maar het regent zo vaak!!! We hebben een nieuwe advocaat gevonden die met een frisse blik naar haar zaak gaat kijken of er op humanitaire gronden een aanvraag mogelijk is. De psychiater, de kerk en wij zullen begeleidende brieven schrijven en we moeten bijna €1000,00 aan leges betalen om de procedure te starten. Hopelijk helpt u ons hierbij. Het zou ook fijn zijn als Siran wat opbeurende post ontvangt, dan vindt ze een keer wat anders dan doktersrekeningen.

Twee stateloze jonge meiden, Nika en Asja

Afgelopen 5 maart zijn Nika en Asja (20 en 22 jaar) naar de IND in Rijswijk geweest om op buitengewone humanitaire gronden verblijf aan te vragen. De twee meiden zijn stateloos - ze zijn Assyrische christenen - en kunnen geen reisdocument overleggen. Ze zijn naar diverse ambassades geweest om aan te tonen dat ze stateloos zijn.

Elke 10 minuten wordt een stateloze baby geboren!
“Statelozen worden behandeld als criminelen, alsof alleen al hun bestaan een misdaad is.” zegt António Guterres hoofd van UNHCR. Statelozen hebben geen nationaliteit en worden in geen enkel land als burger erkend. Ze hebben geen recht op werk en gezondheidszorg.

Dat Nika en Asja jonge vrouwen zijn is een belangrijk argument in hun procedure, want binnen een ander cultuur zijn ze vogelvrij en ze hebben geen middelen om te overleven, niemand om ze te beschermen - want ze zijn illegaal - en durven toch niet naar de politie. De twee meiden lopen op allerlei manieren vast, zowel praktisch als emotioneel. Op hun 18de moesten ze stoppen met school, ze vervelen zich heel erg en voelen zich nutteloos. Ze zouden zo graag met een dagbesteding "NORMAAL ZIJN". Dankzij Vrouwen Tegen Uitzetting zijn hun legeskosten betaald.

Nachtelijk bezoek

Twee weken geleden stonden midden in de nacht een moeder met haar drie kindjes voor de deur. De man was opgepakt door de vreemdelingenpolitie en moeder was bang dat met hen hetzelfde zou gebeuren. We hebben kleding, babyspullen en eten voor ze geregeld en gezorgd dat ze nog die ochtend konden doorreizen naar een land waar ze meer mogelijkheden hebben om een toekomst op te bouwen.

Benefietconcert in najaar

Een van onze donateurs denkt erover later in dit jaar een benefietconcert te organiseren om ons weer wat financiële ruimte te geven. De celliste Larissa Groeneveld, die al eerder gespeeld heeft voor dit goede doel, heeft te kennen gegeven dat ze nog wel eens wil spelen voor ons, met haar pianist of misschien zelfs met het haar trio. We zijn op zoek naar een geschikt zaaltje in Amsterdam met een goede piano. Als u suggesties heeft laat het ons dan vooral weten. Zodra we datum en locatie rond hebben informeren we u daarover.

Uw giften zijn meer dan welkom op NL41 TRIO 0254 6154 73

ten name van Stichting Vesta te ’s-Hertogenbosch

info@stichtingvesta.nl tel: 06 - 167 03 159

Geen vrouwen en kinderen op straat!