Nieuwsbrief augustus 2015

Gepubliceerd door Helge Sman, Er zijn 0 Reactie(s), Categorie Nieuwsbrief,

De zomervakantie is weer bijna afgelopen. Dankzij uw steun hebben we de kinderen kunnen verblijden met vrolijk opgeknapte fietsen versierd met franjes, toeters en bellen. Ze hebben ook veel speel- en spetterplezier in een zwembad in de tuin. Na Gabbi’s verjaardag zijn we van plan een dagje naar de Efteling te gaan.

Gordijnen dicht

De mensen die op dit moment nog geen procedure hebben lopen omdat we die nog aan het voorbereiden zijn, hebben we voor de veiligheid tijdelijk ergens anders ondergebracht. Gelukkig doen ze wel mee met de activiteiten. De angst en de spanning van de politie-inval sluimert door. We houden voor de rust nog steeds de gordijnen gesloten. Op het moment dat er aangebeld wordt verstijft iedereen, maar we zien niet meer alle zwaailichten en politieauto’s voorbijkomen. Ook mensen die niet uitgezet kunnen worden schrikken elke keer, het herinnert ze aan pijnlijke ervaringen.

Wachten

Als we een procedure voorbereiden duurt dit vaak lang. We moeten wachten op papieren uit het buitenland, maar ook vaak is het wachten op de IND die documenten moeten sturen. Als ze na lang wachten aankomen zijn ze niet compleet en begint het wachten opnieuw.

Jarig

Gabbi is jarig en dat vieren we op 22 augustus van 14.00 tot 20.00 uur. We nodigen u van harte uit om te komen. Het adres is Citadellaan 73, 5212 VB Den Bosch (telefoon 06 - 16703159). We organiseren een minimarkt waar u kunt zien met wat voor spullen Gabbi op de markt staat. Dat varieert van antieke hoedjes en sieraden, boeddhistische beelden, Chinese en Japanse spullen tot stenen en mineralen. Vooral variatie is de sleutel tot een goede verkoop. Verder kunt u kennismaken met een aantal vrouwen en kinderen die wij opvangen of ondersteunen.

Als u Gabbi iets wilt geven voor haar verjaardag heeft ze het liefste geld of kleine spullen die ze op de markt kan verkopen, zoals oude sierraden, hoedenspelden, stenen of prenten en dergelijke.

We doen het wel zelf

Donderdag 13 augustus was de generale repetitie van "We doen het wel zelf", een voorstelling in het Theater aan de Parade in Den Bosch op vrijdag 14 en zaterdag 15 augustus vanaf 20.00 uur in de Grote Zaal. Het stuk maakt deel uit van festival Theater aan de Boulevard. We nodigen u graag uit voor deze voorstelling! Het thema is participatiewetgeving Hoop en Wanhoop! Waar nemen we het als burger over als de overheid het laat afweten? Gabbi zal een tekst voorlezen en er is een lied gemaakt over het werk dat zij doet. Het refrein luidt:

“Volg je eer, je geweten en bepaal zelf wat goed is!”

Een paar van onze vrouwen spelen mee. Op internet kunt u meer vinden over de voorstelling via deze link http://bit.ly/1HIejvd. Als u informatie zoekt over het acteurscollectief Wunderbaum dat de voorstelling heeft gemaakt, kunt u deze link volgen: http://bit.ly/1Gn6ZuI.

Staatsexamen

Dorothea heeft haar staatsexamen Nederlands gehaald! Dit is erg belangrijk om een verblijfsvergunning aan te vragen op basis van verblijf bij haar twee kleine kinderen. De IND wil eigenlijk dat ze naar Armenië teruggaat en vanuit daar het verblijf bij haar beide dochtertjes regelt. Elisabeth (4 jaar) en Sophia(2 jaar) zijn erg klein om voor onbepaalde tijd bij hun vader te blijven. Vader is ziek en heeft tumoren in zijn hoofd. Hij heeft veel zorg en rust nodig en kan eigenlijk helemaal niet voor de kinderen zorgen. U begrijpt dat moeder daar heel bezorgd over is. Verder loopt ze gevaar in Armenië om politieke redenen. En wie wil als moeder haar kindjes missen??!!

Politie

De politie is weer langs geweest. Ze waren op zoek naar Christina en Brandon.
Zij zijn in 2008 bij ons in de opvang gekomen. Brandon is nu 12 jaar en doet het erg goed op school, spreekt prima Nederlands, sport en heeft echte vrienden hier. Zij hebben actie voor hem gevoerd door druk uit te oefenen op de burgemeester en met diens hulp op staatssecretaris Dijkhoff om gebruik te maken van zijn discretionaire bevoegdheden. Die geven hem de mogelijkheid om af te wijken van de beslissing van de IND en zo kan hij een kind dat al geworteld is toestaan hier te blijven. Juist nu de school gesloten is en de vrienden op vakantie krijgen ze een negatieve beslissing en willen ze hen meteen uitzetten. Moeder probeert nu wanhopig een andere oplossing te zoeken want zij kan absoluut niet terug. Naast haar politieke redenen had ze grote persoonlijke problemen en vreest ze voor haar eigen leven en dat van haar zoon.

Nieuwe mensen brengen we tijdelijk elders onder in een noodopvang! Dit zijn extra kosten, maar hun veiligheid staat voorop. We hebben het gevoel dat we ze anders openlijk in een val lokken. Het is makkelijk voor de politie om onverwacht te kijken wat we nu weer voor ze hebben verzameld. U begrijpt dat het erg pijnlijk is dat de oplossing die we al jaren bieden in een klap een volledig tegenovergesteld effect heeft. En toch:

Uw giften zijn meer dan welkom op NL41 TRIO 0254 6154 73

ten name van Stichting Vesta te ’s-Hertogenbosch

info@stichtingvesta.nl

Geen vrouwen en kinderen op straat!