Nieuwsbrief augustus

Gepubliceerd door Helge Sman, Er zijn 0 Reactie(s), Categorie Nieuwsbrief,

De kleine Ratana is geboren
Kanya en Ratana verkeren in goede gezondheid en Ratana doet haar naam eer aan. Ratana betekent ‘parel’. Ze zijn prachtig: moeder Kanya straalt als ze naar haar mooie dochter Ratana kijkt en dankzij jullie had ze geen zorgen over spullen: kleding, speeltjes, kinderwagen, wiegje en een doos vol met ingepakte nuttige artikelen nieuw uit de winkel. Ze wilde ze liever eerst niet uitpakken, want zij had in haar leven nog nooit een ingepakt cadeau gekregen. Ze was erg ontroerd en Gabbi moet iedereen namens haar bedanken.

Een logeerpartij
Het was een leuke verrassing dat de kinderen van 6 tot 12 jaar uitgenodigd werden om een weekend te komen logeren bij een donateur op de boerderij. De kinderen hebben enorm genoten. Ze kwamen thuis met verschillende groenteplanten, een bessenstruik en aardbeienplanten.
We hebben nu maar heel beperkte ruimte en missen onze vaste plek op de camping erg, vooral omdat de kinderen daar niet opvallen als ze uitbundig spelen. We gaan dus veel wandelen en naar speelplekken en parken om de druk thuis te verlagen.
We zitten op de helft van de vakantie en het onderduiken en de Coronaregels maken het niet makkelijk. Alle steun daarbij is welkom.

Gabbi's verjaardag
Gabbi wordt 61 jaar op 17 augustus. Vanwege Corona zal ze in tegenstelling tot andere jaren geen bijeenkomst voor de donateurs organiseren. Ze wil wel graag iets leuks voor de kinderen gaan doen. Ze hoopt dat er voldoende geld zal zijn om de ouders met hun kinderen op een dagtocht te laten gaan. Het plan is om met de oudere kinderen een boottocht te maken in combinatie met picknick aan het water.
Ze wil daarom liever donaties voor de stichting dan een cadeau of bloemen.

Het jaarverslag
Het jaarverslag 2019 staat op de site van stichting Vesta, net als het beleidsplan 2020-2022, het jaar dat Gabbi 40 jaar werkt. We voelden het al in onze portemonnee, maar het is schrikken om te zien dat de donaties flink achteruit gegaan zijn. De voornaamste reden is dat we weinig aan actie en publiciteit konden doen, omdat we na de politie-invallen in 2016 veel meer onder de radar functioneren.
Een tekort aan medewerkers die subsidie en donaties kunnen aanvragen is een andere oorzaak. Als u suggesties heeft waar we een verzoek kunnen indienen of wie ons kan/wil ondersteunen met de fondsenwerving dan zijn die van harte welkom!

Vermist maar niet gemist
Misschien hebt u in juni het nieuws gelezen of gezien over vermiste asielzoeksters. Al sinds maart 2000 zijn wij actief met de opvang van Nigeriaanse meisjes uit de AZC’s, die massaal verhandeld werden en gevonden werden in de prostitutie.
Ze woonden bij Gabbi thuis. We steunden ze met aangifte doen en probeerden ze een leven te bieden waarin ze weer naar school konden en dingen konden doen die bij hun leeftijd pasten. We trokken breed aan de bel over dit probleem en gingen naar symposia om de juiste mensen te bereiken. Er waren drie meisjes (Gift, Hope en Blessing) van 11 en 12 jaar die in Den Bosch opgepakt waren in een bordeel. En dat was te dicht bij huis. Één van de meisjes was kroongetuige in de zaak tegen de handelaren. Op vrijdag 31 maart 2000 kon Gabbi op de brommer ternauwernood ontsnappen aan een auto van waaruit ze haar beschoten. Vanaf die tijd zijn de meisjes naar huize Valentijn in Nunspeet gegaan voor opvang en moest Gabbi met haar kinderen onderduiken.
Ook vanuit huize Valentijn verdwenen veel kinderen. Deze opvang trok ook weer aan de bel en vocht voor een Meldpunt. Helaas zijn ze weg gesubsidieerd en zijn de IND en het COA zelf de opvang gaan doen. Daarna kwam er weinig tot niets meer naar buiten over deze problemen.

Lost in Europe, uitzending Argos
Bijna duizend Nigeriaanse asielzoekers zijn vorig jaar spoorloos verdwenen uit de Nederlandse opvang. Dat is een explosieve stijging en het aantal signalen van mensenhandel is groot. Onder hen zijn veel zwangere vrouwen die nu vermist worden. We zijn bang dat zelfs babyhandel een serieus scenario is. Dit blijkt uit een onderzoek van Argos en NRC Handelsblad in het kader van Lost in Europe; het internationale netwerk van journalisten dat samenwerkt om te achterhalen wat er met deze asielzoekers gebeurt.
De uitgebreide reportage van 6 juni is terug te zien via deze link:
Https://www.vpro.nl/argos/media/afleveringen/2020/uitzending-6-juni-nigeriaanse-meisjes-vermist-maar-niet-gemist-html
In plaats van de link kunt u ook de zoektermen “Nigeriaanse meisjes vermist Argos” intoetsen.

Actie
We zullen, als de Corona situatie het toestaat, actie voeren op dinsdag 27 september om 12 uur voor de Tweede Kamer in Den Haag. We willen laten zien en horen dat ook vluchtelingenkinderen die vermist worden actieve zoekacties en bescherming nodig hebben en dat ze als vermist moeten worden aangegeven. Een simpele vermelding van M.O.B. (met onbekende bestemming vertrokken) is mensonterend. Daar kan en mag het niet bij blijven, vooral omdat we uit verhalen van lotgenoten weten welke ellende ze te wachten staat.