Nieuwsbrief oktober

Gepubliceerd door Helge Sman, Er zijn 2 Reactie(s), Categorie Algemeen nieuws,

Christina & Brandon

In onze vorige nieuwsbrief lieten wij u nog weten dat de politie bij ons aan de deur stond voor Christina en haar dertienjarige zoon Brandon. Zij kwamen in 2008 bij ons in de opvang nadat hun asielverzoek op vrouwspecifieke gronden was afgewezen. We maakten ons grote zorgen dat ze uitgezet zouden worden. Nu hebben ze alsnog een verblijfsvergunning gekregen. Dankzij de geweldige inzet van een actiecomité van school en vrienden heeft staatssecretaris Dijkhoff zijn discretionaire bevoegdheden gebruikt op grond van een schrijnende situatie. Burgemeester Rombouts is persoonlijk het goede nieuws komen brengen, met een mooie bos rozen voor Christina. U kunt zich vast de blijdschap en opluchting voorstellen die wij allemaal voelen.

Theaterfestival Boulevard

De theatervoorstellingen van Wunderbaum tijdens festival Boulevard waren een groot succes. Voor een volle zaal, inclusief de burgemeester, hebben Gabbi en een aantal andere bewoners van Den Bosch laten zien dat burgers Het zelf wel doen waar de overheid tekortschiet. Donateurs die de voorstelling bijwoonden vonden het erg indrukwekkend.

Tijdens de voorstelling las Gabbi een tekst voor met achtergrondmuziek en een gezongen refrein. Het laatste deel luidde:
“Ik krijg politie-invallen, ze hebben me een boete gegeven voor het onderdak verlenen aan vluchtelingen. Ik heb me niet verdedigd, emotioneel was het niet te hebben, maar praktisch moest ik gewoon door. Niemand verplicht mij om dit te doen, maar ik kan met mijn eer en geweten niet toestaan dat mensen gewoon op straat gezet worden. Zo simpel is het. Heel simpel. En natuurlijk is dat de verantwoordelijkheid van de overheid. En die mogen ze wat mij betreft nemen. En zolang ze dat niet doen, ga ik door.”

Tussendoor zongen de artiesten een refrein: "Volg je eer je geweten en doe wat.
En zorg dat je zelf bepaalt wat goed is."

Het Brabants Dagblad schreef erover: “... een oude bekende, Gabbi Wierenga, die al meer dan 30 jaar uitgeprocedeerden opvangt. Daarmee moge duidelijk zijn dat er achter de 23 letters van dat vreselijke ambtenarenwoord “participatiesamenleving” niet alleen ellende, maar ook hoop schuil gaat.”

Psychische hulp

De reguliere hulp van psychiaters is stopgezet voor ongedocumenteerden. Daardoor krijgen ze ook hun medicijnen niet meer. Alle verloren jaren tijdens het wachten op een menswaardig bestaan maken de mensen ziek. Ze lopen vol omdat ze zich nergens kunnen uiten en geen uitweg zien. Dagelijks spreken we vluchtelingen die het niet meer aankunnen, die niet meer willen wachten, maar ze kunnen niet weg! Om de moed erin te houden en de leegte op te vangen gaan we nu extra activiteiten organiseren.

Ilhaam

In het filmpje over Ilhaam Awees, http://bit.ly/1VDC2de, kunt u zien hoe het is voor vluchtelingen om op straat te leven. Gabbi heeft haar ontmoet in de tijd dat ze eten, dekens en verzorgingsmiddelen bracht voor een groep vluchtelingen die in Den Bosch op de stoep bij de IND bivakkeerde. Ze vertelde toen trots dat haar naam “inspiratie” betekent. Inmiddels is Ilhaam uitgegroeid tot een van de woordvoerders van de groep “Wij zijn hier” in Amsterdam. Zij wil spreken voor haar lotgenoten, zodat haar leven toch een functie heeft.

Laat bezoek

‘s Avonds laat stond de 19-jarige Aisha uit Afghanistan met haar zoontje van vier en haar dochtertje van twee voor de deur. Ze was bij haar veel oudere man (46 jaar) weggevlucht en is illegaal. Haar kinderen hebben wel een verblijfsvergunning. De man mishandelde haar dagelijks, ze zit vol met blauwe plekken. Ze spreekt alleen Afghaans en ze is amper buiten geweest. We willen zorgen dat zij en haar kinderen een zelfstandige verblijfsvergunning krijgen.

Als ze terug zou gaan moet ze haar kinderen achterlaten, omdat de vader nooit toestemming zal geven om ze mee te nemen. Omdat ze uitgehuwelijkt is en een bruidsschat voor haar is betaald, staat haar in Afghanistan eerwraak te wachten. Haar eigen familie zal haar verstoten.

Aisha kan niet lezen of schrijven maar ze is heel slim en zorgt bijzonder goed en liefdevol voor haar kinderen. Haar grootste angst is dan ook om van haar kinderen gescheiden te worden. Wij zullen haar steunen waar we kunnen om haar nieuwe kansen te geven op een toekomst samen met haar kinderen. We zorgen voor kleding, onderdak en voedsel en dat ze Nederlands kan leren,

Concert 29 januari

Net als twee jaar geleden heeft celliste Larissa Groeneveld aangeboden met nog enkele musici een benefietconcert te geven, nu in Amstelveen. Een van onze donateurs organiseert het concert. De vorige keer was het een prachtige avond waarbij zelfs onze jongste bewoonster van twee helemaal in de muziek opging. Houd de avond van vrijdag 29 januari vast vrij in uw agenda als u erbij wilt zijn. In de volgende nieuwsbrief zullen we u verder informeren.

Uw giften zijn meer dan welkom op NL41 TRIO 0254 6154 73

ten name van Stichting Vesta te ’s-Hertogenbosch

info@stichtingvesta.nl

Geen vrouwen en kinderen op straat!
2 Reactie(s)
  1. Datum: december 17, 2015
    Reactie van: Jantien Lodder

Hallo, De stichting Marike Arieans, waarvan ik penningmeester ben, wil graag jullie werk voor de vrouwelijke vluchtelingen steunen. Ik zal om te beginnen € 1000 overmaken, maar het lijkt me goed ook eens samen te praten over de mogelijkheden. De stichting heeft in haar doelstellingen het verbeteren van woon en leef situaties van (lesbische)vrouwen en het bevorderen van de vrouwencultuur in haar algemeenheid Oorspronkelijk opgericht om groeps huisvesting voor lesbische vrouwen in Amsterdam te realiseren. Nu wat breder georienteerd. Ik ben zelf sinds 3 maanden vrijwilliger bij Vluchtelingen werk als bijwoner van de asiel gehoren in den Bosch. Hoor het graag of je een afspraak ziet zitten. Jantien Lodder; stichting Marike Arieans